Tuesday, July 9, 2013

PUASA dan HERBALIFE!

Assalamualaikum semua.. :)

Alhamdulillah, esok 1 Ramadhan dan InshaAllah semua umat Islam akan mula berpuasa sebagai menunaikan rukun islam kita yang kedua. :)

Setiap kali berpuasa kita semua mesti tanamkan azam dalam diri kan? Contohnya, nak khatam Quran, tak nak tinggal solat terawih dan macam macam lagi. Macam wani pulak, of course lah ada jugak azam untuk...........

kurangkan berat badan!!

warhahahaha. dan ini memang berlaku setiap kali Ramadhan. Yelah, memang peluang berpuasa ni akan digunakan sebaik-baiknya. 

TAPI....

Apa yang selalu terjadi ialah berat tak turun banyak mana pon, and lepas raya akan naik seperti sediakala. haha. and even worse naik lg berat dari sebelumnya. haha.

and wani bertuah sangat sebab hari tu diizinkan hadir ke training bulan Ramadhan by Aunty Nuril. Aunty Nuril ni seorang pemegang master dalam bidang nutrition. So memang decide nak pergi training dia sebab nak faham lebih lagi tentang produk Herbalife. 

MasyaAllah, rupa-rupanya produk ni memang sangat amazinggggg. Bukan sahaja untuk pengurusan berat badan tetapi untuk kesihatan dan nutrisi lengkap yang diperlukan oleh badan. :)

Sewaktu Ramadhan, proses overhaul berlaku untuk badan kita. Proses ini dinamakan autolisis. Korang semua boleh google untuk lebih faham tentang proses ni. Tapi dalam kata senangnya ialah sel sel badan kita akan diganti dengan yang baru. Selalunya proses ni mengambil masa 3 bulan, tetapi ketika puasa proses ni hanya mengambil masa sebulan. So, after sebulan tu sebenarnya memang kita akan jadi orang yang baru. Orang yang baru dari segi JASMANI dan juga ROHANI. 

Inilah indahnya Islam. Sememangnya Ramadhan memberi banyak kebaikan pada kita jika kita benar-benar menghayatinya. 

TAPI.. Apa yang aunty nuril sangat tekankan hari tu ialah, proses pembaharuan sel ni akan boleh berlaku ke arah baik dan buruk bergantung apa yang kita makan. Jika baik makanan yang kita ambik, baiklah tubuh badan kita dan jika buruk makanan yang kita ambik, maka buruklah akibatnya nanti.

Sunnah Nabi kita ialah berbuka dan bersahur dengan kurma dan susu dan setiap apa yang disarankan oleh Nabi kita (saw) memang ada kebaikannya dari sudut kesihatan. Dan Herbalife products juga mengaplikasikan prinsip ni. Alhamdulillah.

Seperti yang kita sedia maklum, kurma boleh membekalkan dua jenis tenaga iaitu tenaga segera dan tenaga untuk jangka masa panjang. Masalahnya, kita di Malaysia tidak dapat memperoleh kurma yag segar dari ladang terus. hehe. Ada kurma yg direndam dalam gula dan digunakan pengawet untuk tahan lebih lama apabila diexport ke sini. So wani nak pesan, ketika beli kurma nanti carilah yg berkualiti okay? Dan lagi senang kita boleh ambil shake Herbalife bersama kurma untuk kesan yang lebih bagus sebab di dalam shake juga ada 2 jenis tenaga seperti kurma tadi. :)

Dan sunnah Nabi juga ialah berbuka dengan susu. And you know what? Dalam shake herbalife juga ada protein susu. Alhamdulillah. Wani rasa sangat bersyukur sebab ditemukan dengan Herbalife. 

Dan untuk orang -orang seperti wani, haha.. iaitu ingin menggunakan kesempatan Ramdhan ini untuk turunkan berat anda. jomla cuba herbalife products. Memang sangat praktikal dan senang. Disebabkan herbalife products mengandungi tinggi protein dan kurang karbohidrat maka lemak akan dibakar untuk bekalkan tenaga pada badan kita. So kalau kita sahur ambik nasi memang susahlah nak turun berat. Kalau berat turun pun maybe hanya air yang hilang.

Jadual pemakanan ketika Ramadhan ( untuk maintain dan loose weight)

Sahur: 400ml aloe vera, 400ml teamix dan 400ml shake+f3 beserta kurma.

Berbuka: kurma, 400ml aloe vera, 400ml teamix and 400ml shake+f3.

Moreh: boleh makan berat secara sihat seperti biasa. untuk yang ingin kurangkan berat kurangkan karbohodrat dan lebihkan ambilan protein.

Jangan lupa topup pengambilan air pada waktu malam okay? Minimum 4 liter dan yang untuk turun berat disyorkan lebih dari 6 liter. Sebab kita taknak berat yg hilang hanyalah berat air dan air diperlukan untuk pembakaran lemak dan penukaran protein kepada otot.

Banyak lagi sebenarnya nak cerita tapi tak boleh nak put into words. haha. Untuk raya pulak, InshaAllah nanti wani akan share untuk maintain weight ketika raya. Tunggu okay? 

Masih tak terlambat untuk anda semua nak dapatkan set Ramadhan anda. Hubungi coach anda untuk order program anda hari ini. Pada sesiapa yang belum ada coach boleh contact wani 0192939916. 

Selamat menyambut Ramadhan. Moga Ramadhan kali ni akan menjadi Ramadhan yang terbaik dalam hidup kita. InshaAllah. :)

Till then peeps!

Assalamualaikum.





No comments:

Post a Comment